Micke i Öregrund efter Rosslagsloppet där ett riktigt segelfartyg var på besök under karnevalhelgen. Fin morgon sol och lätt baksmälla denna söngadsmorgon före återfärden hem till Finland.

Rundning under EM i Kotka vid RT punkten (dvs. en kontroll punkt under tävlingen) ett farledsmärke modell större. Det var tur att vi inte körde mot denna gröna utan först i VM i Norge för där var den som tur modell mindre. I sista VM starten träffade vi en remmare med ca 55 knop. Jag personligen har respekt för dessa remmare med Jonas som är van att tävla med scoter på smala skogsväggar i höga hastiheter med bara desimetrar till träden kör gärna en halvmeter från en remmare.

Vår första tävling i TG FreseOff i Kotka 2002 där det blåste lite mera än vanligt. Vi ledda totalt bland alla klasser men tvingades bryta efter att bensinen tagit slut i vår tillfälliga tank som var för liten för denna dagsväderförhållanden. Bränsle förbrukningen kan stiga till det dubbla per sjömil om det blåser.

En test kväll hemma i Pellinge. 66,5 knop visar GPSen och det är bara att njuta av livet. Bilden är tagen från segelfartyget Alexandra son var på en chartertur och seglade för bi. Notera hur lågt sprutet från proppellern är och kom ihåg att man inte skall använda effekt på att spruta vatten i luften om man åker fort. 

En bild tagen under Guarana Boat Race i Pellinge 2004. I bakgrunden ser man Äggskär. Detta är inget superhopp utan helt normalt under tävlingar om det blåser lite och görs flera gånger varje minut. Detta är det roliga i Offshore, att sedan lyckas fånga dessa med kamera är lite svårare. Hastigheten är undeför 30 m/s så ett hopp på 0,5 s flyger 15 m och ett hopp på 1 sek 30 m. De största hoppen i längre vågor i tex Norge är 1-2 s och 30-60 m.

Denna bild är också tagen under samma tävling men olika dagar. Det är ett perfekt balanserat hopp och i detta lägge kan man hoppa hur långt som helst. Här håller båten på att just gå ur vågen och motorn skuffar ännu lite fart sedan lättas gasen lite för att inte motorn övervarvas om hoppet blir långt.

Båten lyfts upp i depån i Öregrund efter målgång. Isammband med lyftningen utförs en vägning som kontrollerar vikten vi målgång. Vår minimum vikt är 595 kg med min och Jonas vikt med räknat. Besättningen vikt vägs före start med all säkerhetsutrustning när vi är torra. Sedan plussa båtens vikt med det bensin som finns kvar i tanken och all utrustning till besättningen. Normalt brukar vi ligga på 630-650 så klart överviktiga. Det kontrolleras också att alla vattentankar är tomma och allt vatten som strittat in under tävlingen i båten pumpats ut. Då man kör i grov sjö kommer det så mycket vatten att vi har på ena bilgepumpen hela tiden. Båten är utrustad med två elektriska pumpar och i utrustningen ingår en manuellpump och ett ämbar så inte sjunker man i förstahand.