Ny TG FreseOff  2002
Båten är designad och konstruerad av Frese Gustafson
Båten är byggd i sandwichkonstruktion för Offshore och sportbåtar 1,3L. Den är byggd av mahogany plywood, divinycell, trä, epoxi, glasfiber, kolfiber och Kevlar. Till laminatet har används 15 olika typer av dukar och band. Alla fibrer är riktade i båten för att maximalt bära alla krafter, vikten har minimerats så mycket som möjligt. Dukarnas tjocklekar variera från 80-600 g/m2 och som riktningar har vi använt 0/90 grader , +-45 grader och enkelriktad UD. Specielt har vi använt mycket UD kolfiber band för att styva upp båten. Vi har använt 5 olika tjocklekar av plywooden.

Botten, sidor och däck är byggda av sandwich konstrukation med fiber ytor för maximal styvhet till vikten. Här har även plywoodens träriktningar i ytorna optimerats för att bära upp krafterna och klara skjuvspänningarna. Alla spant (tvärskep) och balkar (långskepps) är byggda av plywood eller träkärna (apache används annars mest i bastun) förstärkta med fiber på sidorna och UD kolfiber på toppen.

Att bygga en sådan båt tar många många 100 timmar.Båten byggs så att vi kan testa en massa olika lösningar.  Det kommer att bli en lång test säsong. Att bygga en båt så här flexibel ställer stora krav på konstruktionen och mycket extra jobb. När sedan test programmet är över är det bara att välja de komponenter som är snabbast och har bästa köregenskaperna.Under planeringen har en nogrann viktberäkning gjorts så att vikten kunde kontrolleras redan före byggskedet. Detta har hjälpt mycket när vi gemfört olika material och dimensioner. Utgående från detta har vi bestämt vilka tjocklekar på kärnor och fiberytorna vi skulle använda och hur tätt vi skulle lägga balkar och hur starka. Det blir att snurra många varv i beräkningsspiralen. Även balansen i båten har räknats ut och tyngdpunkterna vid olika situationer tex. mängden bränsle, vattenmängden i ballasttanken och placeringen av besätningen.