Ny
TG FreseOff 2002 |
|
Båten är designad och konstruerad av
Frese
Gustafson
|
Båten är byggd i
sandwichkonstruktion för Offshore och sportbåtar 1,3L. Den är byggd
av mahogany plywood, divinycell, trä, epoxi, glasfiber, kolfiber och
Kevlar. Till laminatet har används 15 olika typer av dukar och band.
Alla fibrer är riktade i båten för att maximalt bära alla krafter,
vikten har minimerats så mycket som möjligt. Dukarnas tjocklekar
variera från 80-600 g/m2 och som riktningar har vi använt 0/90
grader , +-45 grader och enkelriktad UD. Specielt har vi använt
mycket UD kolfiber band för att styva upp båten. Vi har använt 5
olika tjocklekar av plywooden.
|
|
|
Botten, sidor och däck är
byggda av sandwich konstrukation med fiber ytor för maximal styvhet
till vikten. Här har även plywoodens träriktningar i ytorna
optimerats för att bära upp krafterna och klara skjuvspänningarna.
Alla spant (tvärskep) och balkar (långskepps) är byggda av plywood
eller träkärna (apache används annars mest i bastun) förstärkta med
fiber på sidorna och UD kolfiber på
toppen.
| |
Att bygga en sådan båt tar många många 100
timmar.Båten byggs så att vi kan testa en massa olika lösningar.
Det kommer att bli en lång test säsong. Att bygga en båt så här
flexibel ställer stora krav på konstruktionen och mycket extra jobb. När sedan
test programmet är över är det bara att välja
de komponenter som är snabbast och har
bästa köregenskaperna.Under planeringen har en nogrann viktberäkning gjorts så att vikten
kunde kontrolleras redan före byggskedet. Detta har hjälpt mycket när vi
gemfört olika material och dimensioner. Utgående från detta har vi bestämt
vilka tjocklekar på kärnor och fiberytorna vi skulle använda och hur tätt
vi skulle lägga balkar och hur starka. Det blir att snurra många varv
i beräkningsspiralen. Även balansen i båten har räknats ut och
tyngdpunkterna vid olika situationer tex. mängden bränsle, vattenmängden i
ballasttanken och placeringen av besätningen.
|
|