Båten byggs upp och ner på en spantmall av spånskivor. Deep V kan man kalla det bottenvinkeln är nästan 30 grader för mjukgång i sjön. I mitten finns en skida som kommer att vara antingen rak, rund eller lite V-formad. Kärnmaterialet i detta fall faneret limmas ihop till ett skal runt mallen. Det är viktigt att lägga plast mellan mallen och båten så att de ite limmas ihop. Skivorna fästs med stifft.
Bottnet byggdes av 14 små bitar som limmades ihop med en blandning av epoxi, kisel och bomull. Alla skarv måste sneddas mellan 1:5 och 1:10. Sedan gör man en så kallad tvåstegs limmning, först behandlas ytan med rå epoxi som får dra i och sedan lägger man på limmassan. Viktigt är att man inte pressa fogarna för mycket eftersom de då kan bli torra med hållfasthets minskning som följd. Limfogen får gärna bli 1 mm tjock, limmet är ju starkare än trä men tyvärr och så tyngre.
Här är endel av bottenskrovet limmmat. Det gäller att planera mycket nogrannt för att allting skall bli rätt. Limfogarna är mycket viktiga på en sandwich konstruktion. Varken spikar, stifft eller skruvar blir kvar i den nya båten för minimera vikten. Plywood är ganska starkt mot de kärnmaterial som oftast används med fiber. Normalt används balsa eller Divinycell. Dessa är lätta och därför kan man använda tjocka kärnor. Typiska densiteter är faner 400-500 kg/m3, balsa 100-200 kg/m3 och Divinycell 80-120 kg/m3.
Före man laminerar på dukarna är det mycket viktigt att ytan är helt slät. alla knölar slipas bort och groparna spacklas. Annars blir det lätt luft mellan laminatet och kärnan. Plywooden måste vara fettfri och torr för att epoxin skall fästa maximalt. Även ytan måste slipas med sandpapper ca 80 grovlek i samma riktning som träfibrerna. Sedan man slipat skall man undvika fett från händerna på kärnan. Trä skall ha en fuktighet mellan 8-12 %. Vi hade luftfuktigheten i detta skede kring 20% och temperaturen 22-26 grader.

Nästa