Här laminers alla långskeppsbalkar i skrovet. Till detta används mest sydda dukar som har optimerad rikning och är lättare att jobba med. Även här lönare det sig att klippa färdiga bitar efter mallar som gjorts i tex plast. Då får man inte onödigt stora bitar och sparar åter några gram.

Stegen som skall smörja bottnet kommer att få luftintag på däcket. Luften leds ner till bottnet med slangar. Hålen man ser på bilden i mitten är dränerings håll så att vattnet slipper bak till bilgepumpen i aktern. Det är mycket jobb när man har många spant och balkar med vatten hålen. Där finns över 50 hål i balkarna.

 

Ovanligt i dennna båt är att vi använt oss av så mycket spanter och balkar. Men enligt våra beräkningar var det det lättaste alternativet. Lite för jobbigt är det nog så nästa gång blir det kanske lite mindre antal.

Här ser vi närbild på ett spant förstärkt med kevlar (gul) ock kolfiber (svart). Kolfibret är av typen UD dvs. alla fibrer är i samma riktning. bandet hålls ihop tills det laminerats av lite glastrådar som är både på längden och tvären. Kolfiber är starkare än glasfiber ja t.o.m. starkare än stål men den största fördelen är att det töjer ytterst lite. Detta gör att konstruktionen blir styv. Största nackdelen är priset, i små mängder ligger priset ofta mellan 150-200 euro per kg beroende av typ. Billigare blir det om man köper hela rullor men de är 20-50 kg och behöver man flera sorter blir det stora summor. Vi har använt 5 sorter. Kevlar är ungefär samma pris, dess styrka är att den är svår att "söndra" samtidigt som den har god draghållfasthet och är lättare än både glas och kolfiber. Det är inte lätt att klippa kevlar, saxen tar inte på och blir genast ovass. Jag hade 3 vanliga saxar att vassa till skomakaren och med dem kunde jag klippa sammanlagt 10 m kevlar. Jobbigt. Den röd randiga duken på bilden är peelplay som används för att nästa laminat skall fästa bättre. Ytan blir lite skrovlig och duken skyddar mot smuts när man jobbar vidare och det vax som bildas på ytan när epoxin härdar blir på peelplayen när man river bort den.

När man bygger är det mycket provande och mätande. Här gäller det att få aktespegel och hissen vinkelrät till kölen och lodrät. Man måste beräkna mycket mera tid åt sådant "funderande" än man skulle kunna tro. Även höjden är bra att optimera så att motorn inte blir onödigt högt på hissen för då undviker man stora moment och kan dimensionera lite klenare. Hela akterspegeln och karvelkanterna kommer att förstätkas med många lager kolfiber så att det blir styvt. Karvelkanterna förstärks så att de skall kunna leda ut krafterna i däcket och spanter. Den yttre och låga delen av akterspegen på sidorna skall vara stark för att bära upp krafterna från vingarna som snart lamineras fast vid sidorna.

Nästa