PROPELLRAR

MATERIAL- Till racing används propellrar av rostfrittstål som är ytpropellrar. Till mindre motorer < 40 hk kan man använda mässing-brons blandningar med de är svagare än stål blandningar. Fördelen med dessa är att de är mycket lättare att bearbeta och så har de oftast lite bättre uttröttings egenskaper än stål. Stålpropellrara brister ofta av när slipar bladen för tunna. Ett blad kan svikta över 5 mm när det träffar vattnet och till rostfriastålets dåliga egenskaper hör just uttröttning.

.
TYPER- Det finns två typer cleaver och chopper. Dessa proppellrar fungerar inte bra under ca 40 knop för då är de för tungadrivna. På standardbåtar med motorn normaltdjupt hör dessa inte hemma, till dessa finns normala stålproppellrar som fungerar bättre tex. Ballistic, Laser 2, Raker, Viper, High Five. Höjdgränsen mellan dessa och rena racing propellrar är ofta att propelleraxeln skall vara på samma höjd som bottnet. Detta variera från fall till fall beroende av proppellerne egenskaper och båtens vikt. För att ha maximal nytta av superkaviterande propellrar behöver man en motor hiss för att optimera höjden. De sista 1-2 knopen fodrar exakt rätt motorhöjd. Cleavern och choppern är ytpropellrar och de är superkaviterande och har endast ett blad i vattnet i gången. Detta gör att det går lättare med mindre våtyta på både propeller och växelhus. Bladetsprofil är som en vass kviv med tjock bakkant. Bakkanten eller cup som det heter gör att propellern greppar i vattnet. Sedan gäller det att optimera storleken av propellern, bladets form och profil samt bladantalet

3 bladig cleaver

Av dessa är alla utom den 5 bladiga aktuella för oss. Vi har för tillfället knappt tio propellrar och hoppas få ca fem nya testade till nästa sommar. Priset på dessa ligger mellan 1000-2000 euro  för en 90 hk och 500-1000 euro för en 20 hk.

Kom ihåg att ju högre upp du hissa motorn destu sämre moment att lyfta fören har du. Därför fungera inte högt hissade cleavrar och chopprar på tunga båtar. Motor effekten har stor inverkan så med tunga menar jag vikt till effekt. Mycket effekt gör att man kan använda stor diameter vikten gör att stora effekter överförs i vattnet.

4 bladig cleaver

NAV- eller avgas trumma som det  kallas. Propellrar med och utan nav har olika egenskaper och beronde av båttyp och vindförhållande väljer man ofta propeller typ. Litet nav gör att man kommer bra upp i plan då avgaserna kommer ut direkt på bladet och propellern släpper loss i starten. Om man har stort nav och problem att komma i plan hjälper det ofta att borra håll invid bladetsrot. Det är ofta ett problem att vridet i motorn inte räcker på låga varv när propellern greppar fullt. Med vår 90 hk kan det bli problem vid 1500 varv/min och en fart på 7-8 knop. Där blir det stopp och man kommer inte i plan. Då hjälper det att hissa motorn högre så att propellern får luft. Cleavern är lite snällare att köra än choppern som kan sloppa loss lite lömskt t.o.m på toppfart. Stort nav behöver ofta mindre enskrovsbåtar typ under 7m och 200 hk för att få bättre köregenskaper. Navet bildar en fortsättning på växelhuset och båten lyder ratten bättre. Ett problem som kan uppstå är att om båten går med liten våt yta kan den börja plana för mycket på växelhuset och propellern. Detta gär att båten blir orolig och akter kan börja "skrinna" lite. Små nav lämpar sig på cattor och tungre enskrov eftersom de har bättre stabiletet

.

5 bladig cleaver

BLAD ANTAL- BLADYTA- DIAMETER- Propellrar med flera blad har som regel bättre acceleration men samtidigt större våt yta och oftast lägre topphastighet. Bladytan är beroende av båtens vikt och hastigehet. En snabb och lätt tävlingsbåt klarar sig med liten bladyta, medan en tung arbetsbåt fodrar mycket yta för att inte slira. Slip är ett procenttal som berättar hur mycket propellern slirar. När en båt kör framåt bildas det en propellerström som går båkåt i förhållande till det övriga vattnet. Om båten går 50 knop och strömmen bakåt 5 knop är slipen 5/55 knop ca 9%. Då är teoretiska toppfarten 55 knop. Ju mindre slipp destu bättre verkningsgrad. Om propellern har liten diameter blir "vattenröret" mindre och det svarar inte när propeller trycket båten framåt.

 

Chopper

Jämfört med en standard båt har tävlingsbåtarna små bladytor eftersom propellrarna är samma storlek men i racing är halva propellern i luften. En tävling propellrer slirar helt loss i starten för att motorn skall få högre varv där det finns vrid och effekt, tävlingsbåten ylar iväg och när farten stiger börjar propellern sakta greppa ordentligt.

4 bladig claever

 

STANDARD BÅTAR- Genom att byta propeller kan man lätt få till några knop på sin båt. Viktigast är att man har rätt stigning så att motorn varvar på optimala varv där det finns vrid och effekt. Effekten ökar ofta med varven medan vridet sjunker på höga varv. En normal utombordare har sitt topfartsvarvatal mellan 5200-6200 varv. Då skall du skaffa en propeller som ger dessa varv. Ofta är en aluminuim propeller riktigt bra bara den har rätt storlek. Specielt om du kör med last är aluminum propellrar oftast snabbare. Stålpropellrarana är endast optimerade för max fart och inte lika mångsidiga som aluminium. Stålpropar typ Ballistic är ofta lite snabbare eftersom man kan höja motorn 30-60 mm och ofta utan problem med kylvattnet. Kom alltid ihåg att kontrollera  att motorn inte överhettas om du hissar den. Även aluminium propar kan hissas men dock inte lika mycket. En propeller som visat sig mycket snabb är Ballistic som passar från 60-250 hk. Den fungera ofta fint

.

Cleaver stort nav .

Propellrar är det som aldrig slutar förvåna innom racingen. De påverkas av vatten temperaturer och saltprocent så om man tävlar på insjöar även av höjden över havet. När man slipar och bearbetar propellrar är det 1/10 mm som man mätar och ändrar. Ända sättet att veta är att testa olika tills man hittar en lämplig. En vanlig person som inte har ett tränat propeller öga kan tycka att två propellrar ser lika ut även efter en grundlig inspecktion men endå är den ena någar knop snabbare.

-Frese

Standard stålpropeller

.