Tester
Här berättar jag hur vi gjorde fösta säsongen. Bara
en liten del av testerna finns beskrivna här eftersom vi jobbade så
enormt mycket.
|
|
24.6 Båten i sjön (2 månader försenat efter att jag
varit sjuk hela våren) och ut och prova utan
steglister, skrovligt botten och ny motor. Blev lite dåligt med
inkörningen och första gången vi pressade fullt gick det 46 knop.
Kändes ganska jävligt. Skulle det inte gå framåt? Dagens maxspeed
var 52 knop. Egenskaperna var bra så det kändes ganska lungt, man
litade på att det skulle bli båt
|
|
25.6 Efter att ha byggt, limmat
lister hela natten och slipat bottnet slut var det bara att rigga
maskinen och ut igen. Båten gick bara bättre och dagens maxspeed var
57. Nu fattades det vikt och utrustning så vi viste att vi skulle
tappa fart till tävlingen.
|
|
26.6 Ute och pröva i hård sjö kl 23
i skymningen och allt gick åt helvet. Båten hade ingen balans och
slog så hårt. Tårarna rann när Jonas tappert försökte ge gas när jag
sa att nu blir det bra bara vi får upp farten. Men efter en
stunds försökande när han sa "vittu Fredde" föll man ner ganska bra
och tänkte att vad gör mad med en båt som är en flopp, går på lungt
men inte i sjön. Den där trubbiga fören som Tage nämnt varje gång
var väl framme. Sedan bytte vi plats. Jag vägrade tro och
hoppade i ratten men det var nog svårt att köra så iland och
båten upp. Sedan in på något man kunde kalla krismöte. Klockan var
över tolv och vi skulle fara till Kotka kl. 6.30. Allting var
opackat. TextTV visade 8-11 m SV, alltså för jävligt före i Kotka.
Nå, tackvare att vi skulle åka till Sverige om en vecka och behövde
rutin lyckades vi släpa oss ner till hallen och packa. Hemma
närnare kl. 2.00 och hade inte varit så fittig på ett år. Man hade
trott att båten var bra och sedan var den oanvändbar.
|
|
3.8 21.00 Hade just avslutat NM i
yxkastning och sågning (3 av 4 dagar) där jag var tävlingsledare och
varit fast med tävlingarna de senaste dygnen. Genast efter
prisutdelningen kom Jonas till tävlingsplatsen med båten och jag
hoppade i. Hade nytt lock på motorn och full utrustning men
noterade 58 knop så allt verkade bar.
|
|
4.8 9.00 Har just vaknat efter
avslutningsfesten för huttarna och skulle testa propellrar. Men det
bara raida, alltså propellrarna släppte när man hissade mera.
Testade genom alla propellrar men hade problem med greppet.
Bara packa och till Sverige.
|
|
16.8 Testar ändringar på allt;
motor, växelhus, propellrar och båt. Fattas ca 5 kg utrustning men
når mycket positiva resulat. Har inte sovit så har bra på flera år.
Allting verkar så lätt. 60 + knop
|
|
18.8 Jobbet fortsätter trots mycket fart på fredag.
Genast på kvällen/natten limmade jag nya lister som jag slipade i
ordning på söndagmorgon så klockan och ringa igen en gång. Racing är
inte lätt. Nåja, lite fart åter men tappade egenskaper. Så gjorde
någar små ändringar och fick tillbaka egenskaperna och lyckades
t.o.m. behålla farten på 0,3 knop när. Nu är det bara att fara till
Imatra och se hur vår acceleration räcker mot cattorna för farten
börjar bli rätt cool. Fick åter mycket acc under veckoslutet och
accar från 30-60 knop under 10 sekunder. Lite hård nöt för Twistern,
eller va. Resten om prestanda får ni se i Imatra om vi inte bara tar
lungt och säkrar FM guldet. Har bara ena maskinen i skick eftersom
Kesko inte hade delar till den vi söndrade i Sverige, så får
väl spara lite. Har varit problem med kylvattnet så hissen hålls väl
lågt. Vi ses i Imatra.
|
|
31.8 Allt var gjort i
ordning för testande. Vi körde vår motor som vi föstörde
i EM och hade reparerat. Den gav igen lite positiva utslag i
GPS och årsbästa noterades igen en gång. Även vår bästa
kelipropeller gav en bit på 60 knop. Den börjar bli lite liten till
toppfart så motorn varvar onödigt mycket. Även kylvattenproblemen
före Imatra är lösta och verkar inte mera vara något problem. Sedan
jobbade vi lite på bottnet och steglister för att få tillbaka våra
bästa egenskaper som vi hade före EM och farten. Vi är nog ganska
nära. Sista testen gick igen lite saktare, bara 63, men
egenskaperna i sidovind och vågor var klart bättre. Troligt är att
det går lika hårt som före dagens liständringar, för vi brukar
alltid tappa fart på kvällen med våra motorer. Att få bättre
egenskaper i sidovågor är något vi satsar på för som ny var den
klart bättre än Bat 22 i sidosjö och nu har de länge varit sämre.
Toppfarten är tillräcklig och nu gälller egenskaper så att vi får en
bra medelfart. Efter Sverige resan blir det motorremont på vår
trogna tjänare som gått över 80 h utan minsta remont och
problem och i Imatra fixat hem FM guldet. Men jag tror att
honing och nya ringar inte gör skada. Även RoSa racing var och
testade med oss men med dåliga framgångar. De hade tekniska
problem. Verkar som vi nu skullu ha en racefart på minst 60
knop så vi får se om det funkar i Sverige. Hinner inte provköra
där.
|
|
16.9 Mycket jobb har gjorts. Fart
kommer inte utan svett. Vi har mycket nytt som vi inte hinnit testa.
I veckan byggde jag om en motor, ett nytt växelhus och ändrade
bottnet, mycket. Stegen, listerna och hacket fick helt nytt
utseende. Tyvärr är Jonas mest på jobb så vi hann inte testa mer än
två korta åk som båda resluterade i översvämning i båten. Vår första
negativa testdag. Första åket trodde vi att vi skulle sjunka när vi
hade vattnet in i båten och inte under båten. Stegen och luft
smörjningen fick för sig att efter första kroken fungera tvärt om
och inte föra luft under botten utan istället hämta in vatten i
båten. När endats högra sidans slangar för till fället går upp genon
däck som det är meningen drog det in vatten med en diameter på över
40 mm. Man blir snabbt våt om skorna. Men det sägs ju att motgång
ger framgång så nästa test är säkert bra igen. Jonas är snart ledig
10 dagar så kanske vi får rekordfart. Mycket att testa på motorsidan
och båtens aerodynamik ännu i höst. Därför åker vi inte till
Öregrund. Det tar så mycket tid, nu kan vi testa och vara hemma med
flickvänner och familjer som redan fått stå ut med allt hela
sommaren. Så måste vi också börja slipa propellrarna och
knacka dem. Hittils har vi bara åkt med det vi hade till Bat
22 och vad vi hittat sedan dess, men inget som är gjort till denna
båt. Batbåtens propeller börjar bli för liten eftersom vi nu
åker 11 knop fortare.
|
|
Har åter testat lite till rekord
försöket och lyckades köra 65,5 knop. Men farten börjar bli ganska
hög för enskrov så egenskaperna börjar bli lite svår körda. Ännu
borde sidostabiliteten bli bättre för båten vinglar rätt mycket i
vågor. Problemet är att båten är så lite i vattnet. Men det skall ju
inte vara lätt att köra 65 knop med en 5 m lång enskrov i vågor.
Testerna fortsätter ännu genast bara det blir tid, vi har mycket
mera att testa änn vi kommer att hinna med så nu gäller det att
prioritera.
|
|
Rekordförsöket är förbi och lyckades bra
trots besvärliga vindförhållanden. Max fart på rekordet var 66,6
knop före en vindpust förde båten i luften.
|
|
Isen börjar lägga sig och åreta sista
test är gjord just i skymmningen. Det var så kallt att
vattendropparna frös på dåcket. Testade genom alla propellrar och
satte säsongavslutning på 67,3 knop. Härlig känsla i egen byggd och
konstruerad båt, väntar redan på våren. |
|