10-20 h service

Detta är den första servicen som vi ställer in och justerar motorn så att den fungerar som planerat. I och med att 4-taktarna har kommit har dessa servicear blivit ännu viktigare. 2-taktaren är det viktigaste byte av drevolja dels för att det finns lite metallspåns rester från tillverkningen och ny som uppkommit när alla lager och kugghjul slitit in sig i varandra under inkörningen. Samma orsak gör att även motoroljan och filter bör bytas på 4-taktaren. Det andra är att axeltätningar är inte genast täta utan de måste slitas in för att börja fungera, och under inkörningen kommer det ofta in lite vatten i oljan eller så läcket oljan ut och oljenivån i drevet blir för låg.

Både 2 och 4-taktare behöver ibland justering av förgasare och tomgång. Motorerna är beroende på märket endast inställt enligt mått medan endel är körda och inställda (tex Yamaha). Men oberoende av system kan det fodras justering pga förgasarens delar slits in och fallar på rätt plats först under inkörning och kan därför justeras exakt först nu.

Även vårt finska bensin är lite olika andra och kraven på avgasutsläppen gör att motorerna är lite magert justerade från fabrikerna för att klara kravena och går inte perfekt i vårt klimat. Temperatur, fuktighet och lufttryck inverkar på bensin blandningen.

Ventilkontroll/justering hör till alla 4-taktare, här gäller åter samma att trots de är fabrikjusterade sätter de in sig först under inkörning och bör kollas efter 10-20 h. Hälften av alla motorer måste justeras i första servicen och sedan är kontroll intervallet oftast mellan 200-600h.

Utöver dessa görs en massa mindre kontroller, justeringar och smörjningar.