Vi på Pellinge Maskinservice Ab kan hjälpa Er med motorerna.

 Vad är SERVICE?

Det vi ofta kallar service är det tillverkaren kallar intervallservice och är en förebyggande service på fungerande motorer. Eftersom vi har vinter och inte kör halva året görs det i kombination med vinterservicen. Endast de som kör mycket måste göra tätare servicar, normalt är det 100 h eller 1 år, beroende på vilket som kommer först. Varför serva, det kostar ju? Serva skall man göra för att motorn inte skall skadas och den skall fungera säkert och pålitligt.

Vissa delar är gjorda för att skydda motorn och hålla endast 100 h eller 1 år, sedan måste dessa bytas. Det är rätt att det kostar att serva, men det är för att undvika reparationer som är dyra. Tex Att byta zinkanoder som skyddar motorn och trimmen mot korrosion kostar tiotals euro per år och att byta en rostig trimmotor kostar 500-800 euro. En båtmotor utsätts för mera sligtage som en bil. Bilen används regelbundet och slits mera av mycket användning medan båtmotorn slits av tiden och av att man använder den sällan, vilket ger tid år korrosionen att arbeta. Dessutom har båten maximalt fuktig och våt miljö i våra saltvatten. Bilen körs på 2000-3000 varv per minut medan en utombordare jobbar mellan 4000-6000 varv per minut.

Copyright © Frese Gustafson / Pellinge Maskinservice Ab & Båtservice F.Gustafon 2007