Här svänger vi om båten efter att ha laminerat allt färdigt på utsidan. Mycket har blivit gjort och man ser redan båtens former. ca 100 h arbete.

Här tas alla mallspant bort efter att båten vänts och plaserats på en ställning. I detta skede är det mycket viktigt att båten är rak eftersom alla spant skall limmas på plats. Nu är båten ännu mycket kjuk eftersom det bara är ett tunnt skal utan däck. Skivorna var stiftade fast i spanten så nu bryter man försiktigt loss spanten och drar ut stifften "bakvägen".
Fören som vi skall landa på nästa sommar. Båten saknar under dessa skeden ännu alla förstärkningar. Endast platsen för stegöglan är förstärkat. Steglisterna och slaget kommer att fästas senare.
Här ser vi båten före innerlaminatet är gjort. Alla spacklingar är färdiga. Här är lite kolfiber förstärkningar på plats men det är endast de innre dvs under glasdukarna. Slaget har spacklats för att få lite tjocklek så att det håller ihop. Det är gjort som en dubbelspackling med en liten foga av starkt exoxi lim/spackel blandning och sedan ett lättare epoxispackel på ytan som ger den önskade volymen. Här är det viktigt att göra en tvåstegsspackling så att man först väter med rå epoxi och sedan spacklar för maximal styrka. Mellan spacklen får det inte heller var för lång tid så att vax hinner bildas. Fogen måste sedan slipas nogrannt före man laminera. det är viktigt att man använder dukar med rätt riktning i tex slaget eftersom det kan bli stora påfrästningar. Enkelriktad duk används för att uppnå maximal styrka.

Nästa