Spanterna tillverkas i mallar för att få rätt form. De limmas ihop av apache (ett träslag som mest används till bastun) som är mycket lätt, lite som balsa. Det är ganska starkt till vikten och de lättaste breden kan ha en densitet på 200 kg/m3. Virket är till största delen kvistfritt.

Här tillverkas karvelkanterna av mahoghyfaner bitar. Bitar eftersom alltig optimerats så att trätsytriktning är i den riktningen som krafterna blir. Tex stolparna har stående faner. Alla bitar sneddas 1:10 och limmas ihop med epoxi.

I fören ser man ballasttanken som kan föllas med vatten vid behov. Om man kör i motvind behöver man mera vikt i fören. Men också i grov sjö när man flyger långt måste båten vara i balans och då fodras mera vikt i fören än till toppfart.

Akterspegeln mallas och hissen planeras. Det gäller att få rätt höjd från början. Det är viktigt för säkerheten akterspegel är tillräckligt stark så att inte motor lossar. Även hissen måste var bra fast.

När man landar i grov sjö med dessa båtar kan det uppstå G-krafter upp till 5-7 G. Det betyder att motorn plötsligt väger upp till 800 kg.

 

Spanterna limmas i båten med tvåstegs epoxilimning. Före man limmar är det bra att passa in spanterna så att det inte uppstår springor. Bra nogrannhet är ca 1 mm och man vill bygga lätt. Större springor är ingen katastrof för epoxin är starkare än trä men det blir lite mera vikt. Efter limningen spacklar man sedan fast stanterna före limmningen fått en vax yta. D.v.s medan epoxin är så mjuk att du kan göra märke i den med nageln. Spacklingen gör att det är lättare att laminera och delar dessutom ut spänningarna mycker jämt mot bottnet så att inga "hårda" punkter uppstår. Även stanternas limyta mot bottnet blir mycket bredare.

 

Nästa