|
Här bygger vi
bottnet till vingarna. I detta skede är det viktigt att båten inte
blir sned och vind. Det är inte alltid så lätt att mäta vad som är rak på
en rund båt. Vi använde stödbalkar som vi hade i vattenpass och i
dessa fäste vi fast fanerena.
|
|
Samma balkar och
båten fortfarande utan däck.
|
|
Förstärkningarna är
gjorda i faner och som resten av båten är de limmade, spacklade och sedan
laminerade. Hålen är för att spara vikt och för att kunna se in i vingar
om något går sönder i framtiden.
|
|
Det är viktigt att kunna leda vidare krafterna från vingarna för
att konstruktionen skall hålla.Det svåraste med vingarna var nog att limma
och laminera fast däckskivan till vingen från undra sidan.
Bak ser man platsen för de ställbara trimplanen och längre in vid
spegeln det fasta trimplanet.
|
|
Här ser vi
däcksskivan på plats och rundningen som är gjord av divinycell och
spackel. Vingkanterna är extra förstärkta ifall man koliderar med någon
lite i tex i starten och då skall inte båten gå sönder. Jämfört med en
vanlig båtsida blir en spetsig sandwich konstruktion mycket
stark.
|
|
Här ser vi bakdelen
av vingen framifrån. Framdelen byggs senare.
|
|
Nästa |